Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe een cooldownpotje maken?





Dit is wat veel mensen denken als ze deze kalmerende pot voor het eerst zien. Met slechts één shake mengen de twee kleuren, waardoor een nieuwe kleur ontstaat. Daarna scheiden de kleuren zich beetje bij beetje en keren de vloeistoffen terug naar hun oorspronkelijke staat.

Dit is dus niet alleen een geweldige manier voor leerlingen om te ontspannen, maar het is ook een geweldige leermogelijkheid. Waarom mengen olie en water niet? Wat zijn primaire en secundaire kleuren? Beide vragen kunnen worden beantwoord door middel van dit hands-on experiment. Als je klaar bent, gebruik je deze kalmerende potten in je klas als zintuiglijke items of voor andere activiteiten. 

Wat heb je nodig?

  • potten (plastic met deksel)

  • babyolie

  • water

  • maatbeker

  • voedselkleuring op basis van water

  • voedselkleuring op basis van olie

  • tandenstoker

  • optie: glitter

Stap 1: watermix

Vul je pot halfvol met water. Neem vervolgens je voedingskleurstof op waterbasis en voeg een paar druppels toe. Je hebt echt niet veel nodig. Doe de deksel op de pot en schud goed.

Optie: voeg glitter toe

Stap 2: oliemix

Maak nu je mengsel op oliebasis. Noteer de hoeveelheid water die u in de eerste stap hebt gebruikt. U wilt dezelfde hoeveelheid babyolie in uw maatbeker gieten. Roer vervolgens met een tandenstoker een beetje voedselkleurstof op oliebasis erdoor. Roer goed door, totdat de olie een mooie egale kleur heeft.

Optie: voeg glitter toe door geen olie maar glitterlijm te gebruiken.

Stap 3: meng water met olie

​​Voeg je oliemengsel toe aan de pot met water. Je zult zien dat de kleuren zich combineren terwijl je giet, maar ze zullen uiteindelijk uit elkaar gaan.

Stap 4: schud en observeer

Dit is het leuke gedeelte! Schud je potten en je zal zien dat de twee kleuren zich vermengen waardoor een nieuwe kleur ontstaat. Na een paar minuten gaan ze weer uit elkaar. We moedigen je aan om deze les te gebruiken om leerlingen te leren over het mengen van kleuren of om met ze te praten over waarom water en olie niet mengen. Deze potten zijn ook geweldige zintuiglijke items voor uw klaslokaal. Leerlingen kunnen ze op zichzelf gebruiken als een kalmerende pot. Je kunt ze ook gebruiken als een soort timer voor groeps- en andere activiteiten. Let’s do this!


Reacties

Populaire posts van deze blog

8 Tips voor beginnende zorgprofessionals binnen onderwijs.

Misschien ben jij wel één van die startende leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren of leerondersteuners. Welkom bij de groep! Je gaat een topjob tegemoet. Je gaat sowieso een boeiend schooljaar in! Deze blog wil een aantal inzichten geven om te voorkomen dat je in enkele klassieke valkuilen loopt.  1. Iedereen heeft zijn opdracht in zijn eigen fase. Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving op vlak van zorg. Dit verloopt steeds met respect voor de autonomie en de eigenheid van de scholen. Het zorgcontinuüm wordt beschreven in vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en individueel aangepast curriculum. De fasen kan je niet altijd strikt scheiden. Bij het voorzien van verhoogde zorg voor een leerling, wordt de brede basiszorg immers verdergezet. De zorg voor een leerling wordt ook niet stopgezet bij de start van een andere fase.  Omgekeerd kan een aanpak die wordt uitgewerkt voor een specifiek

Leer je leerlingen omgaan met conflicten in 3 stappen.

  Voelt u zich uitgeput van het helpen van uw leerlingen met hun conflicten? Als je constant denkt: "waarom kan niet iedereen gewoon met elkaar opschieten?!" Je bent niet alleen. Conflict is een normaal onderdeel van het leven. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen voorkeuren, verlangens en prioriteiten. Bovendien maken we soms fouten. Dit kan leiden tot meningsverschillen, ruzies en zelfs ruzies. Gelukkig kunnen we onze leerlingen leren om te gaan met conflicten. Het is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden opgebouwd door oefening en instructie. Als je het beu bent om scheidsrechter te spelen, dan is het tijd om je leerlingen deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten te leren. De 3 stappen zullen hen in staat stellen om zelf problemen op te lossen en hen te helpen hun vaardigheden en vertrouwen op te bouwen. De stappen zijn: Kalmeer, communiceer duidelijk en kies een oplossing. Hieronder vindt u meer over elke stap, evenals ideeën voor activiteite

Hoe een cooldown hoekje creëren en gebruiken op school?

Wout (8) heeft een zware dag. Hij had zich verslapen en kwam te laat op school. Zijn beste vriend is ziek vandaag. Tijdens de pauze viel hij en schramde zijn knie en andere kinderen lachten hem uit omdat hij een beetje huilde. Nu is het tijd om te lezen, zijn meest uitdagende onderwerp. Na de derde keer dat hij een fout maakt en zacht wordt gecorrigeerd door zijn leraar, meester Jens, heeft hij er gewoon genoeg van. Hij gooit het boek op de grond en roept dat iedereen hem haat en hij haat hen ook. Meester Jens vraagt ​​de rest van de leesgroep om in stilte te lezen, en leidt Wouter dan stilletjes naar de rusthoek in de klas. Wout heeft duidelijk al zijn zegeltjes gespaard om nu tot ontploffing te komen. Rusthoeken zijn tegenwoordig een populair hulpmiddel in klaslokalen en met goede reden. Leerkrachten erkennen dat kinderen, net als volwassenen, de hele dag door veel gevoelens en emoties moeten verwerken. Soms is het allemaal teveel en komt het tot een ontploffing. Een rustige hoek, oo