Doorgaan naar hoofdcontent

Leer je leerlingen omgaan met conflicten in 3 stappen.

 Voelt u zich uitgeput van het helpen van uw leerlingen met hun conflicten? Als je constant denkt: "waarom kan niet iedereen gewoon met elkaar opschieten?!" Je bent niet alleen.


Conflict is een normaal onderdeel van het leven. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen voorkeuren, verlangens en prioriteiten. Bovendien maken we soms fouten. Dit kan leiden tot meningsverschillen, ruzies en zelfs ruzies.

Gelukkig kunnen we onze leerlingen leren om te gaan met conflicten. Het is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden opgebouwd door oefening en instructie.


Als je het beu bent om scheidsrechter te spelen, dan is het tijd om je leerlingen deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten te leren. De 3 stappen zullen hen in staat stellen om zelf problemen op te lossen en hen te helpen hun vaardigheden en vertrouwen op te bouwen. De stappen zijn: Kalmeer, communiceer duidelijk en kies een oplossing. Hieronder vindt u meer over elke stap, evenals ideeën voor activiteiten en discussies.



 

Conflictoplossing Stap #1: Kalmeer


Conflict met anderen kan een aantal intense emoties oproepen. Deze sterke gevoelens kunnen het moeilijk maken om helder te denken of goede keuzes te maken. Als we conflicten proberen door te werken terwijl we nog steeds van streek zijn, kunnen we dingen zeggen of doen die we niet bedoelen. Daarom is de eerste stap van het conflictoplossingsproces het kalmeren. 


Enkele copingstrategieën die in deze situaties nuttig kunnen zijn voor leerlingen, zijn onder meer ademhalen, een pauze nemen, met een volwassene praten of iets anders doen. Leerlingen leren ervoor te zorgen dat ze kalm zijn voordat ze het conflict proberen op te lossen, zal de rest van het proces gemakkelijker en succesvoller maken. Hou er rekening mee dat rustig worden soms tot 90 minuten kan duren voor onze leerlingen.

Conflictoplossing Stap #2: Communiceer duidelijk


Zodra de leerlingen kalm zijn, is het tijd voor hen om door te gaan naar de tweede stap van conflictoplossing. In deze stap zullen ze met de andere betrokken persoon/mensen communiceren over wat er is gebeurd en hoe ze zich erover voelen. Dit is een kans voor elke persoon om zijn perspectief te delen en te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Dit is ook een goed moment om je te verontschuldigen, indien nodig


Klasgesprek vragen voor leerlingen:


  • Vertel over een tijd dat je kalm hebt gecommuniceerd over een conflict? Hoe ging het?
  • Is het gemakkelijk of moeilijk voor u om rustig te communiceren tijdens een conflict? Waarom?
  • Als een vriend van je een conflict heeft met iemand, wat zou je je vriend dan aanraden te zeggen? 


Activiteitsidee: Oefen, oefen, oefen! Wanneer leerlingen zich op hun gemak voelen bij het communiceren over een probleem, zal het voor hen gemakkelijker zijn om dit te doen wanneer dat nodig is.


Een geweldige manier om leerlingen hierbij te helpen, is door ze te leren hoe ze Ik-boodschap moeten gebruiken. Een Ik-boodschap volgt het patroon van "Ik voel me _______, wanneer je __________. Ik wil __________.” Ik-boodschap zijn een leuke, respectvolle manier om te communiceren wat er aan de hand is zonder dat de ander zich overstuur voelt of defensief wordt.


Om te oefenen, vraag je je leerlingen om te delen over conflicten die ze meegemaakt hebben. Werk dan samen als een klas of een groep om een Ik-boodschap te bedenken dat in die situatie zou kunnen worden gebruikt. Zorg ervoor dat u hen eraan herinnert geen namen van betrokken personen te delen!





Conflictoplossing Stap #3: Kies Een Oplossing


Zodra iedereen de kans heeft gehad om zijn perspectief te delen en naar het standpunt van de ander te luisteren, is het tijd om een oplossing te kiezen. Er is niet altijd maar één juiste manier om een conflict op te lossen. Een goede oplossing houdt echter meestal in dat elke persoon een klein beetje opgeeft van wat hij wil, en dat elke persoon een klein beetje krijgt van wat hij wil. Het is ook belangrijk om na te denken over hoe elke persoon in de situatie wordt beïnvloed door de potentiële oplossing.


Als het conflict iets is dat in het verleden is gebeurd, is er misschien geen manier om te veranderen hoe het de mensen die erbij betrokken waren beïnvloedde. 

In deze gevallen kan een oplossing zijn om een oprechte verontschuldiging te bieden, vergeving aan te bieden en/of een plan te maken om de situatie in de toekomst anders aan te pakken.


Klasgesprek vragen voor leerlingen:


  • Wat zijn enkele oplossingen die je hebt bedenken bij het oplossen van conflicten?
  • Hoe kan het voltooien van de eerste twee stappen (kalmeren en duidelijk communiceren) helpen bij het kiezen van een oplossing?
  • Geef een voorbeeld van een goede oplossing voor een conflict.
  • Geef een voorbeeld van een slechte oplossing voor een conflict.


Activiteitsidee: Bedenk samen met je leerlingen een voorbeeld van een conflict. Verdeel vervolgens de leerlingen in kleinere groepen en vraag hen om een lijst te maken van zoveel mogelijk oplossingen - positief en negatief. Ze kunnen de voor- en nadelen van elke oplossing doornemen en vervolgens degene kiezen waarvan ze denken dat die het beste is. Laat vervolgens elke groep hun oplossing delen en feedback geven aan andere groepen. Als de tijd het toelaat, herhaal dan deze activiteit met verschillende soorten conflicten waarmee uw leerlingen te maken kunnen krijgen.





Speel ook het conflicthanteringsspel dat je kan aanvragen bij wwelfixen: wwelfixen@gmail.com


Conflict is onvermijdelijk, maar deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten zullen leerlingen helpen om zelf problemen op te lossen. 


Hou de sociale media in de gaten...binnenkort komt er meer materiaal online over conflicthantering.

Reacties

Populaire posts van deze blog

8 Tips voor beginnende zorgprofessionals binnen onderwijs.

Misschien ben jij wel één van die startende leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren of leerondersteuners. Welkom bij de groep! Je gaat een topjob tegemoet. Je gaat sowieso een boeiend schooljaar in! Deze blog wil een aantal inzichten geven om te voorkomen dat je in enkele klassieke valkuilen loopt.  1. Iedereen heeft zijn opdracht in zijn eigen fase. Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving op vlak van zorg. Dit verloopt steeds met respect voor de autonomie en de eigenheid van de scholen. Het zorgcontinuüm wordt beschreven in vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en individueel aangepast curriculum. De fasen kan je niet altijd strikt scheiden. Bij het voorzien van verhoogde zorg voor een leerling, wordt de brede basiszorg immers verdergezet. De zorg voor een leerling wordt ook niet stopgezet bij de start van een andere fase.  Omgekeerd kan een aanpak die wordt uitgewerkt voor een specifiek

9 tips om vriendelijk om te gaan met nieuwe leerkrachten.

Iedere geroutineerde leerkracht weet precies hoe het is om een starter te zijn. We hebben allemaal in die positie gezeten. De kans is groot dat je je iemand herinnert uit dat eerste jaar die je liet zien dat ze om je gaven. Iemand die de tijd nam om op te merken dat je overspoeld, overbelast, gepassioneerd en opgewonden maar ook echt uitgeput was. Het bereiken van een nieuwe leraar kan de loop van hun carrière veranderen. Hier zijn negen eenvoudige ideeën om nieuwe leraren te helpen. 1. Ga op lunchafspraak. Nodig nieuwe collega’s regelmatig uit om te lunchen. Vraag wat hen bezighoudt, luister, glimlach en steun hun ideeën. Soms hebben nieuwe leraren niet zozeer advies nodig als wel iemand die luistert en zegt dat ze goed werk leveren. Een nieuwe leraar uitnodigen voor een eenvoudige lunchafspraak is gewoon het leukste wat je voor ze kunt doen. 2. Pak wat koffie. De plaats voor het koffieapparaat is een hele goede plaats om een gesprek aan te knopen met die nieuwe leerkracht. Stop even