Doorgaan naar hoofdcontent

De kracht van positief contact met ouders: Waarom en hoe je het beste uit oudercommunicatie haalt

 

Als leerkracht weet je dat de betrokkenheid van ouders een grote invloed kan hebben op het succes van hun kinderen op school. Een goede communicatie met ouders is daarom essentieel. Maar hoe zorg je ervoor dat het contact positief blijft en hoe bereik je zelfs de moeilijkst te bereiken ouders? In deze blog bespreken we de voordelen van een goede ouder-leerkracht relatie, hoe je dit contact kunt onderhouden, en praktische tips voor het omgaan met uitdagingen.



Foto door Emma Bauso: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/familie-van-vier-die-in-de-straat-lopen-2253879/


De voordelen van goed ouder contact

Een sterke, positieve relatie met ouders kan een wereld van verschil maken in de schoolervaring van een kind. Hier zijn enkele voordelen:

  1. Versterkte ondersteuning voor het kind: Wanneer ouders en leerkrachten samenwerken, voelt het kind zich gesteund en begrepen. Dit creëert een omgeving waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen.

  2. Betere inzichten: Regelmatig contact met ouders biedt waardevolle inzichten in de thuissituatie en de behoeften van het kind. Hierdoor kun je je aanpak aanpassen en beter inspelen op individuele behoeften.

  3. Voorkomen van problemen: Door proactief en positief contact te onderhouden, kun je problemen vroegtijdig signaleren en aanpakken. Dit voorkomt dat kleine zorgen uitgroeien tot grote problemen.

  4. Verhoogde betrokkenheid: Wanneer ouders zich gewaardeerd voelen door de school, zijn ze meer geneigd om actief betrokken te zijn bij het onderwijsproces, zoals deelname aan schoolactiviteiten of thuis ondersteunen met huiswerk.

Hoe Positief Contact Onderhouden

Het opbouwen van een goede relatie met ouders hoeft niet tijdrovend of moeilijk te zijn. Hier zijn enkele praktische tips:

  1. Regelmatige, positieve communicatie: Plan wekelijks of tweewekelijks momenten in om ouders te benaderen met positieve feedback over hun kind. Dit kan via korte telefoontjes, berichten of e-mails. Door een vast rotatieschema te hanteren, zorg je ervoor dat elke ouder regelmatig iets positiefs hoort.

  2. Transparante en consistente updates: Verstuur regelmatig nieuwsbrieven of updates over klasactiviteiten. Hierdoor blijven ouders op de hoogte en voelen ze zich meer betrokken bij de schoolervaring van hun kind.

  3. Informele contactmomenten: Maak gebruik van informele momenten zoals het brengen en ophalen van kinderen, schoolactiviteiten of ouderbijeenkomsten om op een laagdrempelige manier contact te leggen.

  4. Betrek ouders bij klasactiviteiten: Nodig ouders uit om deel te nemen aan klasactiviteiten, zoals een voorleessessie, gastles of andere vrijwillige bijdragen. Dit creëert een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid.




Moeilijk te bereiken ouders: Hoe pak je dit aan?

Het is een uitdaging waar veel leerkrachten mee te maken krijgen: hoe bereik je ouders die minder toegankelijk of moeilijk te bereiken zijn? Hier zijn enkele strategieën:

  1. Begrip en geduld: Sommige ouders kunnen om verschillende redenen minder betrokken zijn, zoals werkdruk, taalbarrières of negatieve schoolervaringen uit het verleden. Benader hen met empathie en probeer te begrijpen wat hen belemmert.

  2. Flexibele communicatieopties: Niet alle ouders hebben dezelfde beschikbaarheid of voorkeuren voor communicatie. Bied verschillende opties aan, zoals telefoongesprekken op verschillende tijden, berichten via WhatsApp of zelfs een kort huisbezoek als dat mogelijk is.

  3. Gebruik een positieve instap: Begin elk contact met iets positiefs over hun kind, zelfs als er een uitdaging besproken moet worden. Dit helpt de ouder zich gewaardeerd te voelen en opent de deur voor verdere communicatie.

  4. Samenwerking met sleutelfiguren: Soms kan het nuttig zijn om samen te werken met mensen die de ouders goed kennen, zoals andere familieleden, buurten, clb-medewerkers, of brugfiguren....Zij kunnen helpen om een brug te slaan.

  5. Organiseer toegankelijke evenementen: Organiseer laagdrempelige en toegankelijke ouderbijeenkomsten, zoals een koffieochtend, waarbij ouders zonder verplichtingen kunnen langskomen en informeel met de leerkracht in contact kunnen komen.


Conclusie

Een sterke, positieve relatie met ouders is een krachtig hulpmiddel om het succes en welzijn van leerlingen te bevorderen. Door regelmatig en positief contact te onderhouden, creëer je een ondersteunende omgeving waarin kinderen kunnen floreren. Zelfs wanneer ouders moeilijk te bereiken zijn, kunnen geduld, flexibiliteit en empathie helpen om die broodnodige brug te slaan.

Door deze strategieën in je dagelijkse klaswerking te integreren, bouw je niet alleen een betere relatie op met ouders, maar draag je ook bij aan een positievere en effectievere leeromgeving voor je leerlingen.



meer concrete tips

facebook

instagram


Populaire posts van deze blog

8 Tips voor beginnende zorgprofessionals binnen onderwijs.

Misschien ben jij wel één van die startende leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren of leerondersteuners. Welkom bij de groep! Je gaat een topjob tegemoet. Je gaat sowieso een boeiend schooljaar in! Deze blog wil een aantal inzichten geven om te voorkomen dat je in enkele klassieke valkuilen loopt.  1. Iedereen heeft zijn opdracht in zijn eigen fase. Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving op vlak van zorg. Dit verloopt steeds met respect voor de autonomie en de eigenheid van de scholen. Het zorgcontinuüm wordt beschreven in vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en individueel aangepast curriculum. De fasen kan je niet altijd strikt scheiden. Bij het voorzien van verhoogde zorg voor een leerling, wordt de brede basiszorg immers verdergezet. De zorg voor een leerling wordt ook niet stopgezet bij de start van een andere fase.  Omgekeerd kan een aanpak die wordt uitgewerkt voor een specifiek

Leer je leerlingen omgaan met conflicten in 3 stappen.

  Voelt u zich uitgeput van het helpen van uw leerlingen met hun conflicten? Als je constant denkt: "waarom kan niet iedereen gewoon met elkaar opschieten?!" Je bent niet alleen. Conflict is een normaal onderdeel van het leven. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen voorkeuren, verlangens en prioriteiten. Bovendien maken we soms fouten. Dit kan leiden tot meningsverschillen, ruzies en zelfs ruzies. Gelukkig kunnen we onze leerlingen leren om te gaan met conflicten. Het is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden opgebouwd door oefening en instructie. Als je het beu bent om scheidsrechter te spelen, dan is het tijd om je leerlingen deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten te leren. De 3 stappen zullen hen in staat stellen om zelf problemen op te lossen en hen te helpen hun vaardigheden en vertrouwen op te bouwen. De stappen zijn: Kalmeer, communiceer duidelijk en kies een oplossing. Hieronder vindt u meer over elke stap, evenals ideeën voor activiteite

Hoe een cooldown hoekje creëren en gebruiken op school?

Wout (8) heeft een zware dag. Hij had zich verslapen en kwam te laat op school. Zijn beste vriend is ziek vandaag. Tijdens de pauze viel hij en schramde zijn knie en andere kinderen lachten hem uit omdat hij een beetje huilde. Nu is het tijd om te lezen, zijn meest uitdagende onderwerp. Na de derde keer dat hij een fout maakt en zacht wordt gecorrigeerd door zijn leraar, meester Jens, heeft hij er gewoon genoeg van. Hij gooit het boek op de grond en roept dat iedereen hem haat en hij haat hen ook. Meester Jens vraagt ​​de rest van de leesgroep om in stilte te lezen, en leidt Wouter dan stilletjes naar de rusthoek in de klas. Wout heeft duidelijk al zijn zegeltjes gespaard om nu tot ontploffing te komen. Rusthoeken zijn tegenwoordig een populair hulpmiddel in klaslokalen en met goede reden. Leerkrachten erkennen dat kinderen, net als volwassenen, de hele dag door veel gevoelens en emoties moeten verwerken. Soms is het allemaal teveel en komt het tot een ontploffing. Een rustige hoek, oo