Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe veroorzaak je een tsunami van vriendelijkheid op school?






13 november is het Wereld Vriendelijkheidsdag. Wat is een betere manier om het te vieren dan met de mensen die we het meest zien op een dag, namelijk onze leerlingen of collega’s? Onze houding en handelingen hebben een grote invloed op onze leerlingen en collega’s. We zijn ons hier niet altijd van bewust. Als we in gedachten houden dat een vlinderslag een orkaan kan veroorzaken, wat zou er dan gebeuren als we ons concentreren op vriendelijke daden? Een tsunami van vriendelijkheid op school? Hou je vast, hier komen 47 ideeën:


Voor onze leerlingen


  1. Begroet je leerlingen wanneer de klas binnenkomen. Laat hen zien dat je blij bent dat ze er zijn.

Denk aan die filmpjes van leerkrachten die voor elk kind een eigen handshake heeft: https://www.youtube.com/watch?v=XSweWdb8sHo 

Gewoon hun naam noemen is ook goed! Doe waar jij je het best bij voelt.


  1. Geef je leerlingen vijf minuten de tijd om gezellig bij elkaar op bezoek te gaan.


  1. Lach om de grappen van je leerlingen.


  1. Complimenteer je leerlingen voor hun geweldige ideeën, ongelooflijke woordkeuze, verbluffende wiskundige vaardigheden…


  1. Verzamel extra speeltijd voor iedere keer wanneer een leerling iets vriendelijk doet voor een andere leerling. Train hen om vriendelijkheid te herkennen en dit te melden. De vriendelijke-kliklijn. Verzamel deze kliks in een bokaal. Wanneer de bokaal vol is, krijgen de leerlingen een extra’tje bv: speeltijd.


  1. Zet een mailbox op waar leerlingen 'vriendelijkheidsrapporten' over hun klasgenoten kunnen deponeren.


  1. Erken in het openbaar elke vriendelijkheid waarvan je getuige bent in je klas.


  1. Post overal het mooie werk van leerlingen!


  1. Stel uw leerlingen vragen over hun tijd weg van school om de binding te blijven behouden.

  2. Herhaal het nog een keer (ja, zelfs als het de vijfde keer is!). Herhaling is vastzetting!!


  1. Geef je humeurige stem de dag vrij.


  1.  Neem de tijd om naar hun verhalen te luisteren. (Ik weet het. Ze hebben veel verhalen!)


  1.  Verloot een gratis huiswerkpas.


  1.  Complimenteer de klas van een andere leraar terwijl ze rustig door de gang lopen.


  1.  Jaag hen niet op. Beweeg mee op hun ritme.




Voor je collega’s


  1. Stop op weg naar school bij de bakker en verras je collega’s met hun favoriete koffiekoek.


  1. Geef je collega’s een samenvatting van de geweldige workshop die je hebt bijgewoond.


  1.  Neem een pauze van het werkgesprek tijdens de lunch.


  1.  Bied aan om de naschoolse taak/speeltijd van je gestresste teamgenoot over te nemen.


  1.  Vertel één van je collega’s over de geweldige nieuwe werkvorm die je hebt ontdekt. Beter nog, leen hen het materiaal.


  1. Help een collega een zware lading naar hun auto te dragen.


  1. Bied aan om een teamgenoot te helpen zijn prikbord of klasdecoratie  te vervangen.


  1. Laat anoniem chocolaatjes achter op de bureaus van je collega’s.


  1. Werk met één van de meer uitdagende leerlingen van een collega.


  1. Breng overgebleven desserts van thuis mee om te delen.






Wees aardig voor uw directeur en secretariaat

  1. Dank uw directeur, TA, mentor, coach... voor het zetten van een positieve toon in het gebouw.


  1. Houd het oogrollen tot een minimum beperkt tijdens uw coachingsgesprekken of personeelsvergaderingen.


  1.  Laat je leerlingen een bedankposter versieren en ondertekenen voor iedereen van het secretariaat of directeur.


  1.  Nodig je directeur of adjunct-directeur uit voor een speciale gebeurtenis in je klas, zoals een theatervoorstelling voor lezers of een klassenfeest.


  1.  Stuur je leerlingen om positieve redenen naar kantoor, om een prachtig verhaal te delen of om een perfecte score te laten zien op een wiskundetoets.


Wees aardig voor je hele schoolgemeenschap.


  1. Weersta de verleiding om de niet-gelabelde cola light in de koelkast van het personeel te "lenen".


  1. Als bij jou het kopieerapparaat tilt slaat, laat het dan niet zo staan voor de volgende!


  1. Stuur grappige cartoons van leraren door naar het personeel.


  1. Vraag de nieuwe leraar om advies.


  1. Ga bij iemand anders zitten tijdens de personeelsvergadering.


  1. Hang inspirerende of humoristische posters op in de leraarskamer.


  1. Ruim de rotzooi op die iemand anders in de lerarenkamer heeft achtergelaten.


Wees aardig voor ouders en gezinnen.


  1.  Bel na school een paar ouders om hen te vertellen wat hun kind die dag geweldig heeft gedaan. Of denk aan de positiviteit post-it actie van wwelfixen


  1. Vertel je oudervrijwilligers wat voor redders ze zijn.

  2. Mail een blij briefje naar een familie van je moeilijkere leerling.


  1. Nodig familieleden uit om met je mee te doen in de klas voor speciale evenementen.


  1. Ook al heb je heel veel te doen, blijf bij de deur van het klaslokaal hangen tijdens de ophaaltijd, gewoon om sociaal te zijn.


Wees gewoon aardig voor jezelf.


  1.  Neem op tijd rust.


  1. Wees mild voor jezelf.


  1. Glimlach!


  1. Luister.


  1. Bied oprechte complimenten.


  1. Wees aanwezig.





    Wil je meer weten?

    Neem dan zeker contact met wwelfixen of annvredus@gmail.com

    Voor meer tips of activiteiten volg de sociale media

    Facebook - instagram

Reacties

Populaire posts van deze blog

8 Tips voor beginnende zorgprofessionals binnen onderwijs.

Misschien ben jij wel één van die startende leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren of leerondersteuners. Welkom bij de groep! Je gaat een topjob tegemoet. Je gaat sowieso een boeiend schooljaar in! Deze blog wil een aantal inzichten geven om te voorkomen dat je in enkele klassieke valkuilen loopt.  1. Iedereen heeft zijn opdracht in zijn eigen fase. Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving op vlak van zorg. Dit verloopt steeds met respect voor de autonomie en de eigenheid van de scholen. Het zorgcontinuüm wordt beschreven in vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en individueel aangepast curriculum. De fasen kan je niet altijd strikt scheiden. Bij het voorzien van verhoogde zorg voor een leerling, wordt de brede basiszorg immers verdergezet. De zorg voor een leerling wordt ook niet stopgezet bij de start van een andere fase.  Omgekeerd kan een aanpak die wordt uitgewerkt voor een specifiek

Leer je leerlingen omgaan met conflicten in 3 stappen.

  Voelt u zich uitgeput van het helpen van uw leerlingen met hun conflicten? Als je constant denkt: "waarom kan niet iedereen gewoon met elkaar opschieten?!" Je bent niet alleen. Conflict is een normaal onderdeel van het leven. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen voorkeuren, verlangens en prioriteiten. Bovendien maken we soms fouten. Dit kan leiden tot meningsverschillen, ruzies en zelfs ruzies. Gelukkig kunnen we onze leerlingen leren om te gaan met conflicten. Het is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden opgebouwd door oefening en instructie. Als je het beu bent om scheidsrechter te spelen, dan is het tijd om je leerlingen deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten te leren. De 3 stappen zullen hen in staat stellen om zelf problemen op te lossen en hen te helpen hun vaardigheden en vertrouwen op te bouwen. De stappen zijn: Kalmeer, communiceer duidelijk en kies een oplossing. Hieronder vindt u meer over elke stap, evenals ideeën voor activiteite

Hoe een cooldown hoekje creëren en gebruiken op school?

Wout (8) heeft een zware dag. Hij had zich verslapen en kwam te laat op school. Zijn beste vriend is ziek vandaag. Tijdens de pauze viel hij en schramde zijn knie en andere kinderen lachten hem uit omdat hij een beetje huilde. Nu is het tijd om te lezen, zijn meest uitdagende onderwerp. Na de derde keer dat hij een fout maakt en zacht wordt gecorrigeerd door zijn leraar, meester Jens, heeft hij er gewoon genoeg van. Hij gooit het boek op de grond en roept dat iedereen hem haat en hij haat hen ook. Meester Jens vraagt ​​de rest van de leesgroep om in stilte te lezen, en leidt Wouter dan stilletjes naar de rusthoek in de klas. Wout heeft duidelijk al zijn zegeltjes gespaard om nu tot ontploffing te komen. Rusthoeken zijn tegenwoordig een populair hulpmiddel in klaslokalen en met goede reden. Leerkrachten erkennen dat kinderen, net als volwassenen, de hele dag door veel gevoelens en emoties moeten verwerken. Soms is het allemaal teveel en komt het tot een ontploffing. Een rustige hoek, oo