Doorgaan naar hoofdcontent

9 tips om vriendelijk om te gaan met nieuwe leerkrachten.


Iedere geroutineerde leerkracht weet precies hoe het is om een starter te zijn. We hebben allemaal in die positie gezeten. De kans is groot dat je je iemand herinnert uit dat eerste jaar die je liet zien dat ze om je gaven. Iemand die de tijd nam om op te merken dat je overspoeld, overbelast, gepassioneerd en opgewonden maar ook echt uitgeput was.


Het bereiken van een nieuwe leraar kan de loop van hun carrière veranderen. Hier zijn negen eenvoudige ideeën om nieuwe leraren te helpen.


1. Ga op lunchafspraak.


Nodig nieuwe collega’s regelmatig uit om te lunchen. Vraag wat hen bezighoudt, luister, glimlach en steun hun ideeën. Soms hebben nieuwe leraren niet zozeer advies nodig als wel iemand die luistert en zegt dat ze goed werk leveren. Een nieuwe leraar uitnodigen voor een eenvoudige lunchafspraak is gewoon het leukste wat je voor ze kunt doen.


2. Pak wat koffie.


De plaats voor het koffieapparaat is een hele goede plaats om een gesprek aan te knopen met die nieuwe leerkracht.

Stop even en praat even over die koffie, thee of warme choco. Voor je het weet steun je elkaar op deze kleine maar behulpzame manier.


3. Plan samen een lesvoorbereiding


Als er een nieuwe leraar in je team zit, overweeg dan om samen iets te plannen. Misschien geef je een deel van het jaar dezelfde stof en kun je tijd besparen door de last te delen. Je leert allemaal van elkaars methoden en je zult elkaar waarschijnlijk leren kennen tijdens het proces.


4. Creëer samen een interdisciplinair project.


Hetzelfde geldt voor een nieuwe leraar die niet in je team zit. Praat met een nieuwe leraar op een andere afdeling. Stel voor om iets te plannen dat je disciplines overbrugt. Misschien kunnen jouw leerlingen aan een muurschilderingsproject werken met de nieuwe tekenleraar, of kunnen uw leerlingen een blogproject lanceren met behulp van de nieuwe ICT-leraar.


5. Moedig hen aan om hun kennis te delen.


Vaak hebben nieuwe leerkrachten hun collega's meer te bieden dan ze beseffen. Ze zijn enthousiast en bereid om zoveel innovatieve dingen uit te proberen en de kans is groot dat sommige van die nieuwe dingen goed werken. Moedig een nieuwe leraar die je kent aan om zijn/haar ideeën, successen te delen over iets cools dat ze in de klas proberen. De ervaring van het delen van hun sterke punten en successen zal hen steunen.


6. Lach ook wat om jezelf.


Als er één ding is dat ik opmerkte bij mijn sociale media is dat er heel wat humor is en deze is nodig om veerkrachtig in het leven te blijven staan.  

Niet alleen humor maar het delen van oeps-momenten kan heel leerrijk zijn om die nieuwe collega op zijn gemak te stellen. 


7. Organiseer een informeel samenzijn.


Stuur een e-mail naar iedereen, inclusief alle nieuwe mensen, en nodig ze uit voor een lunch in je klas of een drink na het werk. Het geeft de nieuwelingen een kans om zich te mengen met de ervaren professionals en iedereen zal zich een beetje vriendelijker voelen op de volgende personeelsvergadering.


8. Leen een boek.


Ik herinner me nog de omslagen van de drie boeken die het meest voor mij betekenen als starter. Misschien heb je een zinvol lesboek op je eigen plank. Geef het door aan een nieuwe leraar die het goed kan gebruiken!


9. Beveel een website aan.


Als je meer een e-reader of internetgoeroe bent, stel dan een geweldige leerwebsite voor aan een nieuwe leraar. Deel deze lijst met Facebookgroepen, waar nieuwe leraren ondersteuning kunnen vinden, of enkele podcasts voor leraren waarvan je denkt dat ze die leuk zouden vinden. Eén van je suggesties kan misschien helpen om een ​​nieuwe leraar op zee een anker te geven.


Of je nu één van deze probeert of op je eigen creatieve manier contact zoekt, één ding is zeker: het is nooit een slecht idee om te proberen een nieuwe leraar te helpen.

Help die nieuwe collega nu al en vul onderstaande padlet in. Deel je leuke leuke boeken of websites. https://padlet.com/annvredus/4xska6esi6dc7w18 


Voor meer informatie of tips

annvredus@gmail.com


Reacties

Populaire posts van deze blog

8 Tips voor beginnende zorgprofessionals binnen onderwijs.

Misschien ben jij wel één van die startende leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren of leerondersteuners. Welkom bij de groep! Je gaat een topjob tegemoet. Je gaat sowieso een boeiend schooljaar in! Deze blog wil een aantal inzichten geven om te voorkomen dat je in enkele klassieke valkuilen loopt.  1. Iedereen heeft zijn opdracht in zijn eigen fase. Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving op vlak van zorg. Dit verloopt steeds met respect voor de autonomie en de eigenheid van de scholen. Het zorgcontinuüm wordt beschreven in vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en individueel aangepast curriculum. De fasen kan je niet altijd strikt scheiden. Bij het voorzien van verhoogde zorg voor een leerling, wordt de brede basiszorg immers verdergezet. De zorg voor een leerling wordt ook niet stopgezet bij de start van een andere fase.  Omgekeerd kan een aanpak die wordt uitgewerkt voor een specifiek

Leer je leerlingen omgaan met conflicten in 3 stappen.

  Voelt u zich uitgeput van het helpen van uw leerlingen met hun conflicten? Als je constant denkt: "waarom kan niet iedereen gewoon met elkaar opschieten?!" Je bent niet alleen. Conflict is een normaal onderdeel van het leven. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen voorkeuren, verlangens en prioriteiten. Bovendien maken we soms fouten. Dit kan leiden tot meningsverschillen, ruzies en zelfs ruzies. Gelukkig kunnen we onze leerlingen leren om te gaan met conflicten. Het is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden opgebouwd door oefening en instructie. Als je het beu bent om scheidsrechter te spelen, dan is het tijd om je leerlingen deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten te leren. De 3 stappen zullen hen in staat stellen om zelf problemen op te lossen en hen te helpen hun vaardigheden en vertrouwen op te bouwen. De stappen zijn: Kalmeer, communiceer duidelijk en kies een oplossing. Hieronder vindt u meer over elke stap, evenals ideeën voor activiteite

Hoe een cooldown hoekje creëren en gebruiken op school?

Wout (8) heeft een zware dag. Hij had zich verslapen en kwam te laat op school. Zijn beste vriend is ziek vandaag. Tijdens de pauze viel hij en schramde zijn knie en andere kinderen lachten hem uit omdat hij een beetje huilde. Nu is het tijd om te lezen, zijn meest uitdagende onderwerp. Na de derde keer dat hij een fout maakt en zacht wordt gecorrigeerd door zijn leraar, meester Jens, heeft hij er gewoon genoeg van. Hij gooit het boek op de grond en roept dat iedereen hem haat en hij haat hen ook. Meester Jens vraagt ​​de rest van de leesgroep om in stilte te lezen, en leidt Wouter dan stilletjes naar de rusthoek in de klas. Wout heeft duidelijk al zijn zegeltjes gespaard om nu tot ontploffing te komen. Rusthoeken zijn tegenwoordig een populair hulpmiddel in klaslokalen en met goede reden. Leerkrachten erkennen dat kinderen, net als volwassenen, de hele dag door veel gevoelens en emoties moeten verwerken. Soms is het allemaal teveel en komt het tot een ontploffing. Een rustige hoek, oo