Doorgaan naar hoofdcontent

16 activiteiten om vriendelijkheid bij je leerlingen te bevorderen.


                        


We kunnen allemaal terugdenken aan een herinnering tijdens onze schooltijd toen een klasgenoot of vriend onaardig was. Deze gebeurtenissen blijven ons vaak bij en ze kunnen een negatieve invloed hebben op jonge leerlingen. Het stimuleren en bevorderen van vriendelijkheid op jonge leeftijd is de sleutel tot het bouwen van meelevende, gelukkige en positieve kinderen. Wanneer we hier tijd in investeren kunnen we ook

toekomstige generaties vormen die respectvol zijn, diversiteit omarmen en opkomen voor gerechtigheid. Deze lijst met vriendelijkheidsactiviteiten voor kinderen biedt eenvoudige ideeën om deze belangrijke eigenschap in uw kleuterklas of lagere schoolklas te stimuleren. Je zult zeker een activiteit vinden waar je leerlingen dol op zullen zijn en die een positieve invloed hebben op hun acties.



  1.  Praat openlijk over gevoelens.


Het ontwikkelen van emotionele woordenschat is essentieel voor jonge leerlingen. Met dit begrip zullen kinderen op weg zijn om hun emoties op een gezonde manier te uiten en te voelen. Help kinderen verschillende soorten emoties te begrijpen door hen te vragen gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal te gebruiken die verschillende gevoelens beschrijven. De film “inside/out” van Pixar is heel mooi materiaal om gevoelens bespreekbaar te maken.  


  1. Gebruik scenario's om over gevoelens te praten.


Het gebruik van voorbeeldscenario's is een geweldige manier om leerlingen uit te nodigen voor een gesprek over gevoelens. Met "Hoe zou je je voelen?" scenariokaarten*, zullen de leerlingen de emoties van anderen beter begrijpen en worden ze aanmoedigen om met vriendelijkheid om te gaan. Je kan ook verschillende prentenboeken of verhaaltjes gebruiken om gevoelens bespreekbaar te maken. Praat na en reflecteer over de volgende vragen: Hoe zou jij je voelen? Wat zou je nodig hebben? Wat zou jij doen? Wat zou je doen als iemand anders zich zo zou voelen?


  1. Leer elkaars noden kennen.


Laat de kinderen vertellen wat zij nodig hebben om zich goed te voelen. Wat hebben zij nodig om naar de school te komen en in de klas te zitten? Gebruik de gevoelskaartjes en behoeftenkaartjes* om dit mee te visualiseren. Zo weten de leerlingen van elkaar wat ze nodig hebben wanneer ze het moeilijk hebben. Zo creëer je begrip voor elkaar.


  1. Gebruik de kracht van verhalen.


Het delen van verhalen heeft een grote impact op jonge leerlingen. Vraag ze te praten over een keer dat ze zich buitengesloten voelden of wanneer iemand onaardig deed, of gebruik een voorleesboek. Bespreek vervolgens hoe de situatie anders had kunnen verlopen met behulp van vriendelijke acties. 


  1. Brainstorm hoe vriendelijk zijn.


Geef de leerlingen verhalen of scenario's en laat ze beslissen wat voor soort actie ze moeten ondernemen om aardig voor die persoon te zijn. Leerlingen hun eigen antwoorden laten geven en hun eigen beslissingen laten nemen in deze scenario's is een geweldige manier om te controleren of ze het begrepen hebben. Maak van deze ideeën vervolgens een prikbord voor in de klas. 


  1.  Geef voorbeelden van vriendelijke acties die u kunt ondernemen.

                                   

Benoem en bekrachtig de goede voorbeelden. Overleg wat vriendelijke acties zijn en welke kan je doen? Wat voor soort acties kun je ondernemen in de klas? Thuis? Hang de poster daarna op in je klaslokaal. Vraag de  GRATIS poster aan om samen met je klas in te vullen!


  1. Creëer vriendelijkheidsuitdagingen om naar toe te werken.


                                

Beslis als klas hoe je aardig kunt zijn voor klasgenoten, leraren, vrienden en meer als dagelijkse of wekelijkse uitdaging. Door zich op een actie te concentreren, kunnen studenten echt het verschil merken wat aardig zijn voor anderen echt kan betekenen. Verzamel goede daden en ga de uitdaging aan met je klasgroep. 


  1. . Wasknijpers


                                 

Brainstorm met de klas over vriendelijke woorden en complimenten. Schrijf deze op een wasknijper. Verzamel ze in een grote bokaal en laat de leerlingen, leerkrachten, directies,...de woorden verspreiden door heel de school. Het is leuk is om positieve woorden te verspreiden en nog leuker om de positieve woorden te ontvangen. Wanneer je je concentreert op het positieve dan zal dit groeien. Wat aandacht krijgt groeit. Je kan de krachtkaarten van Wwelfixen  gebruiken om een positieve boodschap te versturen.


  1.  Maak een vriendelijkheid papierenketting.


Deel stroken papier uit aan de leerlingen waarop ze ideeën kunnen opschrijven over hoe ze aardig kunnen zijn voor anderen. De klas kan vertellen waarom ze voor deze ideeën hebben gekozen en er vervolgens een papieren ketting van maken om als herinnering op te hangen. Dit is een van mijn favoriete vriendelijkheidsactiviteiten voor kinderen om in de klas te gebruiken!


  1. . Maak een collage om behulpzaam gedrag weer te geven.


Leg foto's of papieren met acties erop in de klas zodat de leerlingen ze kunnen verzamelen en op twee stapels kunnen leggen: de ene staat voor vriendelijke en behulpzame acties en de andere voor onaardige acties. Bespreek klassikaal waarom elk op die stapel is gelegd en gebruik het vriendelijke gedrag om er een klaslokaal van te maken. 


  1. Leg een eed van vriendelijkheid af.


                                   

Leerlingen kunnen zelfstandig een eed voor zichzelf maken door dingen op te schrijven die ze zullen proberen te doen om aardig te zijn. De klas kan ook een vriendelijkheidsbelofte maken, met acties die elke leerling zal doen om een ​​vriendelijk klas te hebben. Bekijk het voorbeeld bij Wwelfixen.


  1. . Stuur 'Vriendelijkheid gespot'-kaartje mee naar huis.

                                  

Bevorder vriendelijkheid in de klas door te erkennen wanneer het gebeurt! Deze post-it kan snel worden ingevuld en heeft zo'n grote impact op leerlingen. Ze zullen het briefje met trots mee naar huis nemen en worden aangemoedigd om vriendelijk te blijven. Diegenen die nog geen briefje mee naar huis kregen, zullen aangemoedigd worden om ook vriendelijk te zien. Hier vind je de  Pdf met kaartjes.


  1. Gebruik een complimentenpot


Daag de leerlingen uit om complimenten  aan elkaar te geven. Telkens iemand een compliment ontvangt komt dit in de pot. Wanneer de pot vol is kan er een klasactiviteit georganiseerd worden als beloning. Daarnaast kan je de leerlingen uitdagen  om vriendelijkheidsacties te herkennen. Wanneer ze er één herkennen kan dit ook in de pot erbij gestoken worden.


  1.  Gebruik tactieken om kalm te blijven.

                                   

Soms komen de meest onvriendelijke gedragingen naar voren wanneer kinderen moeite hebben om kalm te blijven. Breng gemakkelijke manieren aan waarmee leerlingen hun emoties respectvol en vriendelijk kunnen beheren. Gebruik de verschillende kaartjes relax, take it easy of de breinpauzekaartjes Je kan samen opzoek gaan welk kaartje het beste past bij de leerling en stil staan bij verschillende relaxatietechnieken.


  1.  Erken en respecteer verschillen

Naarmate leerlingen groeien, is het herkennen en respecteren van de verschillen van anderen een sleutel tot vriendelijkheid. Praat over overeenkomsten en verschillen door de leerlingen te vragen naar elkaars handen te kijken. Ze kunnen verschillende lijnen of vormen opmerken. Ze kunnen verschillende spelletjes of activiteiten die ze graag met hun handen spelen bespreken. Voor meer activiteiten rond verschillen en gelijkenissen


  1.  Denk na over wat ieder van ons uniek maakt.

Als leerlingen hun eigen uniciteit herkennen, krijgen ze meer begrip voor de verschillen van anderen. Als ze erkennen hoe verschillend ze kunnen zijn, zal dit ertoe leiden dat anderen vriendelijk worden behandeld omdat ze de unieke kenmerken van elk individu zien.



*materiaal is in ontwikkeling: laatste update vind je op de website Wwelfixen

Voor meer informatie rond materiaal of werkvormen

Meer achtergrond?

annvredus@gmail.com



Reacties

Populaire posts van deze blog

8 Tips voor beginnende zorgprofessionals binnen onderwijs.

Misschien ben jij wel één van die startende leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren of leerondersteuners. Welkom bij de groep! Je gaat een topjob tegemoet. Je gaat sowieso een boeiend schooljaar in! Deze blog wil een aantal inzichten geven om te voorkomen dat je in enkele klassieke valkuilen loopt.  1. Iedereen heeft zijn opdracht in zijn eigen fase. Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving op vlak van zorg. Dit verloopt steeds met respect voor de autonomie en de eigenheid van de scholen. Het zorgcontinuüm wordt beschreven in vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en individueel aangepast curriculum. De fasen kan je niet altijd strikt scheiden. Bij het voorzien van verhoogde zorg voor een leerling, wordt de brede basiszorg immers verdergezet. De zorg voor een leerling wordt ook niet stopgezet bij de start van een andere fase.  Omgekeerd kan een aanpak die wordt uitgewerkt voor een specifiek

Leer je leerlingen omgaan met conflicten in 3 stappen.

  Voelt u zich uitgeput van het helpen van uw leerlingen met hun conflicten? Als je constant denkt: "waarom kan niet iedereen gewoon met elkaar opschieten?!" Je bent niet alleen. Conflict is een normaal onderdeel van het leven. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen voorkeuren, verlangens en prioriteiten. Bovendien maken we soms fouten. Dit kan leiden tot meningsverschillen, ruzies en zelfs ruzies. Gelukkig kunnen we onze leerlingen leren om te gaan met conflicten. Het is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden opgebouwd door oefening en instructie. Als je het beu bent om scheidsrechter te spelen, dan is het tijd om je leerlingen deze 3 stappen voor het oplossen van conflicten te leren. De 3 stappen zullen hen in staat stellen om zelf problemen op te lossen en hen te helpen hun vaardigheden en vertrouwen op te bouwen. De stappen zijn: Kalmeer, communiceer duidelijk en kies een oplossing. Hieronder vindt u meer over elke stap, evenals ideeën voor activiteite

9 tips om vriendelijk om te gaan met nieuwe leerkrachten.

Iedere geroutineerde leerkracht weet precies hoe het is om een starter te zijn. We hebben allemaal in die positie gezeten. De kans is groot dat je je iemand herinnert uit dat eerste jaar die je liet zien dat ze om je gaven. Iemand die de tijd nam om op te merken dat je overspoeld, overbelast, gepassioneerd en opgewonden maar ook echt uitgeput was. Het bereiken van een nieuwe leraar kan de loop van hun carrière veranderen. Hier zijn negen eenvoudige ideeën om nieuwe leraren te helpen. 1. Ga op lunchafspraak. Nodig nieuwe collega’s regelmatig uit om te lunchen. Vraag wat hen bezighoudt, luister, glimlach en steun hun ideeën. Soms hebben nieuwe leraren niet zozeer advies nodig als wel iemand die luistert en zegt dat ze goed werk leveren. Een nieuwe leraar uitnodigen voor een eenvoudige lunchafspraak is gewoon het leukste wat je voor ze kunt doen. 2. Pak wat koffie. De plaats voor het koffieapparaat is een hele goede plaats om een gesprek aan te knopen met die nieuwe leerkracht. Stop even